Czasy, w których samo założenie sklepu internetowego pozwalało osiągnąć sukces biznesowy, minęły już dawno. Obecnie jest to rynek, który można nazwać czerwonym oceanem – jest to taki segment, w którym działa wiele podmiotów i trudno się na nim wyróżnić. Zdobycie rynku jest trudne, ale nie niemożliwe. Aby osiągnąć ten cel, warto zadbać o pozycjonowanie SEO dla sklepu internetowego. Jak zacząć? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w naszym artykule.
Czym jest pozycjonowanie SEO?
Aby wyjaśnić, jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego, najpierw trzeba odpowiedź na pytanie: na czym polega pozycjonowanie SEO? Istota jest prosta: mowa o takich działaniach, dzięki którym dana strona (np. sklep online) pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania. Celem SEO jest sprawienie, by po wpisaniu w przeglądarce np. hasła „książki” wysoko w wynikach pojawiła się witryna Twojego sklepu oferującego literaturę. W praktyce na pozycjonowanie SEO składają się m.in. takie elementy jak:
- Słowa kluczowe, czyli takie frazy, które internauci wpisują, by znaleźć dany produkt. Trzeba przy tym pamiętać, że algorytmy wyszukiwarek nie są przyjazne zarówno witrynom, na których brakuje słów kluczowych, jak i stronom, które mają nadmiar słów,
- Podział treści na nagłówki H2, H3 – ściana tekstu np. w opisie kategorii to coś, czego zdecydowanie powinno się unikać. Z jednej strony jest ona nieczytelna dla potencjalnego klienta, z drugiej zaś – źle oceniana przez algorytmy wyszukiwarek. Na porządku dziennym jest dzielenie tekstu na mniejsze partie rozdzielone z użyciem nagłówków. Nagłówki również powinny zawierać słowa kluczowe,
- Linki zewnętrzne. Lepiej oceniane są takie strony, do których prowadzą linki z innych witryn, przy czym powinny być to dobrze weryfikowane serwisy.. Ważne są również linki wewnętrzne. W tym np. link we wpisie blogowym, który prowadzi do danej kategorii produktowej,,
- Treści na stronie – generyczny, stworzony przez AI tekst nie jest optymalnym rozwiązaniem. O ile samo AI nie jest banowane przez Google, to niskiej jakości treści notują spadek jakości. Słabo oceniane treści są gorzej traktowane, a co za tym idzie, może to skutkować obniżeniem pozycji poszczególnych słów kluczowych,
- Responsywność strony internetowej. Witryna sklepu internetowego powinna być zbudowana w taki sposób, by dobrze wyświetlała się nie tylko na komputerze czy laptopie, ale także na urządzeniach mobilnych.
Wyżej wymienione elementy to tylko niektóre cechy, które powinien mieć dobrze wypozycjonowany sklep internetowy. Oprócz tego ważna jest również szybkość ładowania się strony internetowej (zasada jest prosta: im szybciej, tym lepiej) oraz grafiki umieszczone na stronie.

Jakie narzędzia pomagają w pozycjonowaniu?
W praktyce podczas pracy wykorzystuje się np. takie programy jak:
- Senuto – jest to narzędzie online pozwalające na analizę widoczności strony internetowej, dobór słów kluczowych. Umożliwia także prowadzenie monitoringu dziennego, jak i analizę konkurencji,
- Semstorm – zasada działania tego programu jest podobna do Senuto,
- Ahrefs – wykorzystuje się je przede wszystkim podczas analizy linków zewnętrznych, ale nie tylko. Narzędzie to jest kompleksowym źródłem informacji dla każdego specjalisty ds. SEO.
Oczywiście, są to tylko niektóre spośród wszystkich dostępnych rozwiązań. Oprócz tego wykorzystuje się również Contadu czy Surfer SEO, które pozwalają wygenerować frazy kluczowe. Narzędzie te pomagają tworzyć treści i przyspieszać realizowane działania.
Jak zacząć pozycjonowanie SEO dla sklepu internetowego?
W sieci można znaleźć wiele poradników dotyczących tego, jak zabrać się za pozycjonowanie sklepu online. Zadanie to może wydawać się proste, lecz są to jedynie pozory. Gdyby tak było, czy istniałyby na rynku agencje SEO oraz freelancerzy–specjaliści ds. SEO? Wydaje się, że odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna.
W praktyce właściciele sklepów internetowych, jeśli chcą liczyć na rozwój prowadzonego biznesu, nie obędą się bez wsparcia doświadczonego SEOwca. Taka współpraca może przebiegać w różny sposób, w tym na przykład jako:
- Jednorazowa współpraca podejmowana, aby wykonać audyt lub przeprowadzić podstawową optymalizację,
- Współpraca długofalowa polegająca np. na comiesięcznej współpracy. Wówczas efekty prowadzonych działań są skuteczniejsze i mają o wiele większy wpływ na sprzedaż.
Wyżej wspomnieliśmy o narzędziach do pozycjonowania. Nic nie stoi na przeszkodzie, by na co dzień używał ich również laik, lecz jedynie specjalista ds. SEO będzie w stanie wykorzystać cały drzemiący w nich potencjał. Trzeba bowiem pamiętać, że SEO to coś zdecydowanie więcej niż tylko wygenerowanie listy słów kluczowych i wstawienie ich w tekście . W praktyce jest to codzienna analiza tego, jak dana witryna radzi sobie w porównaniu z konkurencją.